Ana Dragozet: Mala scena čini velika čuda

Predstava koja miriše
Ana Dragozet: Mala scena čini velika čuda
Foto: Mate Zemljić Foto: Mate Zemljić

Neke predstave vas tjeraju da pozorno upratite reprizu, a tek se vraćate s jedne. Takva predstava je i Gnijezdo Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru. U Gnijezdu se nije teško osjećati kao kod kuće, jer već na samom početku glumci publiku dočekuju kao dobre prijatelje uz šalicu kave, čaja ili rakije. Tako ruše granicu između scene i gledališta i svi postaju jednaki.

Neobično iskustvo koje budi sva osjetila učini od promatrača zbunjenog pojedinca, a ubrzo nakon toga; pojedinca koji pozorno živi u Gnijezdu izvan svega onoga što se događa vani. Gnijezdo budi i osjet mirisa kojemu se, u kazalištu, rijetko pridaje pažnja. Pa kada se u drugim gradovima priča o Gnijezdu, ljudi pitaju: ,,Nije li to ona predstava što miriše?'' I tako je mosarsko Gnijezdo zamirisalo dalje od Mostara.

Predstava prikazuje obitelji koja se ne može dogovoriti oko podjele obiteljske kuće. Ulazeći dublje u srž nudi raširenu lepezu pitanja bez odgovora. Tri brata i tri sestre moraju se suočiti sa životom bez majke. Njezinim odlaskom odlazi mir.

Ipak, uz sav nemir koji vlada u glumcima, svi žude za mirom. Svima je potreban trenutak sreće, pa makar bio u crno-bijelim fotografijama, mirisu žutih kolača s malinama koje je mama pravila, ili u iskrenom zagrljaju u kojemu je satkan cijeli svijet.

Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru Malom scenom čini velika čuda. Veličina Male scene bi se na prvu učinila kao nedostatak, ali je suprotno, ona publici pruža mogućnost dublje povezanosti s prostorom, s glumcima i s energijom koja se slobodno kreće cijelom dvoranom. Upravo ta energija i iskrene emocije koje se lako mogu čitati, ključne su i u ovoj predstavi.

Scenografija u Gnijezdu daje dobar uvid u obiteljsku kuću koja već odavno nije kuća u materijalnom smislu riječi, nego dom s kojim su glumci emotivno povezani. Iako krov prokišnjava, kvaka na vratima često ispada, namještaj je star, a prozori truli; uspomene i vrijeme provedeno u kući nadjačavaju sve vidljivo.

Miro Barnjak, Bojan Beribaka, Angela Bulum, Jelena Kordić-Kuret, Nikolina Marić, Jadranka Popović-Miljko i Ivan Skoko se igrajući u "Gnijezdu" vrte u problemima s kojima  publika lako može pronaći poveznicu u vlastitom životu.

Svi imaju svoje načine borbe, a u predstavi je borba okrenuta poeziji Marka Tomaša. Redateljica Marina Petković Liker je iz stihova pjesnika spretno razvijala cijeli proces i u konačnici publici darovala posebnu, životnu priču sažetu u dva sata igre na daskama koje život znače.

O kvaliteti predstave kazuju i osvojene nagrade. S banjalučkog festivala Gnijezdo se vratilo s tri nagrade.  Stručni žiri jednoglasno je ocijenio Gnijezdo najboljom predstavom u cjelini. Uz žiri i publika ga je proglasila najboljom predstavom. Osim te dvije nagrade,  izvrsna Jelena Kordić Kuret proglašena je najboljom glumicom festivala.

Na kraju predstave, publika zaboravlja da je u kazalištu i teško se odvaja od novog iskustva koje želi što dublje pohraniti u srce. Tko bi nam onda zamjerio što se toliko puta vraćamo u Gnijezdo?

Svi oni koji još nisu pogledali Gnijezdo, trebali bi to svakako učiniti!

Ana Dragozet

Uredništvo zadržava pravo cenzure u slučaju govora mržnje ili nepristojnog i neprikladnog govora.

Anketa

Koji medij najčešće pratite?

Mišljenje

doc. dr. sc. Marko Odak, prodekan za nastavu Filozofskog fakulteta
Studentski radio Live streaming
KLIKNI I
SLUŠAJ
Konekcija nije uspostavljena
Studentska
televizija
(youtube
channel)
Studentski
prilog
večernjeg
lista