Premijera predstave Preobražaj

HNK Mostar
Premijera predstave Preobražaj

Premijera predstave "Preobražaj" u režiji Segora Hadžagića će se održati u Hrvatskom narodnom kazalištu u Mostaru, u četvrtak, 8. veljače 2018. godine, s početkom u 20 sati.

Režiju i dramatizaciju potpisuje Segor Hadžagić prema motivima pripovijesti Franza Kafke.

Inače, Segor Hadžagić je bosansko-hercegovački redatelj, dramaturg, kazališni i filmski kritičar.

Dragan Komadina u pregledu izvođenja Kafkinog "Preobražaj" ističe kako je "Preobražaj“ (njemački Die Verwandlung) postao u ovih sto godina opće mjesto popularne kulture, jer su se iz njega izrodile mnoge filmske ekranizacije, stripovi, opere i baleti.

Među najpoznatije dramatizacije spada ona Stephena Berkoffa iz 1969. godine koja je doživjela brojne izvedbe diljem svijeta. Prema Berkoffovoj dramatizaciji australski je skladatelj Brian Howard napravio libreto za istoimenu operu, koja je u rujnu 1983. imala premijeru u teatru Malthouse u Melbournu.

Gregora su Samsu igrali velikani filmske i kazališne umjetnosti: Tim Roth (u kazalištu Mermaid u Londonu 1986.) i Roman Polanski (u teatru Gymnase u Parizu 1988. u prijevodu i adaptaciji Yasmine Reza). Nesretnog Kafkinog junaka igrao je i poznati ruski baletan Mikhail Baryshnikov (u New Yorku 1989). New York Times je povodom njegovog glumačkog prvijenca koji je oduševio tamošnju publiku i kritiku napisao: „Kada se jednog jutra Mikhail Baryshnikov probudio u svom krevetu, shvatio je da se pretvorio u brodvejskog glumca. To mu se svidjelo više od baleta.“ Zanimljivo je kako je Berkoff režirao sve tri postavke, dok je u prve dvije i igrao lik Gregorovog oca.

Posljednju veliku dramatizaciju uradio je englesko-islandski dvojac David Farr i Gisli Orn Gardarsson 2006. u koprodukciji londonskog kazališta Lyric Hammersmit i islandske trupe Vesturport za koju je glazbu napisao Nick Cave. Predstava je imala svjetsku turneju gostujući na pozornicama od Južne Koreje do New Yorka te od Australije do Hong Konga.

U Kraljevskom baletu u Londonu 2011. „Preobražaj“ je doživio i svoju plesnu adaptaciju za koju je Edward Watson dobio baletnog Oliviera – najveću nacionalnu nagradu u kazalištu – za ulogu Gregora Samse.

U HNK Split 2012. godine „Preobražaj“ je doživio svoju premijeru na hrvatskim pozornicama u režiji i dramatizaciji mladog Ivana Plazibata. Kada je riječ o bh. kazališnim scenama onda bilježimo tek inscenaciju Kafkinog „Procesa“ u Kamernom teatru 55 u Sarajevu davne 1962. godine u prijevodu i režiji legendarnog Jurislava Korenića. „Preobražaju“ nigdje ni traga.

Ovaj kratki pregled zorno govori kako je Kafkina antologijska pripovijest postala ne samo mjesto opće nego i kazališne kulture. Međutim, znakovito je kako „Preobražaj“ očito nije bio dovoljno zastupljen na domaćim kazališnim scenama. Usuđujem se napisati (barem na temelju dostupne mi teatrografske literature) kako je mostarska premijera „Preobražaja“ prva inscenacija tog djela na profesionalnim pozornicama u BiH. Zvuči pomalo nevjerojatno da djelo takve važnosti koje je postalo sinonim za otuđenost te za položaj pojedinca u svijetu koji se pokorava nekom društveno bešćutnom mehanizmu, nije do sada privuklo pozornost naših teatarskih kuća.

Stoga smo se odlučili krenuti u teatarsku pustolovinu u kojoj ćemo, dajući prigodu jednom mladom teatarskom čovjeku, zapravo potvrditi kako je zdenac Kafkine scenske relevantnosti nepresušan. Spremnost na teatarski eksperiment i nova čitanja pripovijesti koja je odavno postala nezaobilazni dio školske lektire, pokazuju zdrave ambicije kazališta koje pokušava zadržati jednu specifičnu repertoarnu raznovrsnost, ostajući otvoreno za različite redateljske pristupe.

Mostarska se obitelj Samsa u dramatizaciji Segora Hadžagića promeće u zrcalo našeg društva u kojemu je birokracija postala najbrojnija i nedodirljiva društvena kasta presudna za očuvanje osjetljive socijalne ravnoteže. Neprestani je juriš na državne jasle učino posve opravdanu redateljsku transformaciju obitelji Samsa u naše susjede koji su primorani uzeti kredit kako bi zaposlili sina.

„Cijepljenje“ Kafkom je najbolja preventiva za društvenu, ali prije svega individualnu apatiju, kako je to i sam rekao veliki pisac: „Knjiga mora biti sjekira za zaleđeno u nama“. Uspjeh našeg scenskog „Preobražaja“, odnosno njegov prijam kod publike, bit će srazmjeran podizanju razine svijesti o uzrocima vlastite učahurenosti.

Uredništvo zadržava pravo cenzure u slučaju govora mržnje ili nepristojnog i neprikladnog govora.

Komentiraj i ti

Anketa

Koje rubrike pratite na treci.ba?

Mišljenje

prof. dr. Zoran Tomić, rektor Sveučilišta u Mostar
Studentski radio Live streaming
KLIKNI I
SLUŠAJ
The current song is not available
Studentska
televizija
(youtube
channel)
Studentski
prilog
večernjeg
lista

Vrijeme u Mostaru

Weather in

  • Djelomična naoblaka
  • Temperatura: 27°C