„Obitelj je mjesto gdje djeca moraju naučiti što je moralno“

dr. sc. Ilija Musa, doc.
„Obitelj je mjesto gdje djeca moraju naučiti što je moralno“

Maloljetnička delinkvencija u Bosni i Hercegovini sve je veći problem. Osim nedovoljnih mjera prevencije, poseban problem predstavlja manjak ustanova za smještaj maloljetnih prijestupnika. O toj temi za treći.ba govori doc. dr. Ilija Musa, profesor na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru.

Koji faktori imaju ulogu u nastajanju delinkvencije ?

Kada govorimo o faktorima nastanka delinkvencije, tu prvo moramo spomenuti obitelj i društvenu sredinu u kojoj se dijete nalazi. Disfunkcionalne obitelji često su uzroci nastajanja delinkvencije među mladima koji kasnije u starijoj dobi čine nedopuštena djela. Uzroci su sigurno i loše društvo te utjecaj loših uzora koje djeca vuku iz medija i koji im služe kao modeli za negativno ponašanje.

Primjećujemo da na našim prostorima, iako postoji veliki broj maloljetničkih prekršaja, ti slučajevi se nešto naročito i ne spominju u medijima, osim ako  završe tragično. Koliko uopće ima maloljetničkog prijestupništva i kako mediji utječu na taj postupak?

S obzirom na broj slučajeva maloljetničkog prijestupništva, mislim da je situacija jednaka kao i prethodnih godina. Međutim, ako govorimo o medijskom predstavljanju djece koja su maloljetnički delinkventi, moramo voditi računa o tome da mediji u posljednje vrijeme, uglavnom vođeni senzacionalizmom, upravo biraju i iznose u javnost te teške slučajeve s djecom ne poštujući pravila struke. Mediji trebaju paziti na djecu koja su žrtva nasilja, ali i o djeci koja su počinitelji kaznenih djela kako bi im pomogli u vraćanju na pravi put i integracije u društvo.

Jedna izreka kaže: "Čovjek koji počini pogrešku i ne ispravi ju, čini drugu pogrešku. Jučerašnja pogreška danas nam mora biti učitelj". Kako bi Vi spriječili maloljetničku delinkvenciju i postoje li uopće kvalitetni centri u BiH koji pomažu mladima da se vrate na pravi put?

Ako govorimo centrima koji mogu pomoći mladima u vraćanju na pravi put, moramo voditi računa i o našem obrazovnom sustavu koji podrazumijeva da u školama imamo i psihologe i socijalne radnike, kao i pedagoge koji mogu pomoći djeci u tome da znaju što je dobro, a što loše ponašanje. Glavni generator tog lošeg ponašanja može biti disfunkcionalna obitelj o čemu smo već govorili i upravo je obitelj mjesto gdje djeca moraju naučiti što je moralno, ispravno i neispravno i na koje načine se treba ponašati. Naravno i mediji, koji imaju obrazovnu ulogu, kao i cijeli sustav obrazovanja trebaju više naglaska staviti na ponašanje djece, sugerirati djeci na koji način trebaju djelovati u određenoj zajednici upoznajući ih s kulturnim i društvenim vrijednostima i upućivati ih u život.

Kako škola može pomoći u smanjenju maloljetničke delinkvencije?

Mislim da bi, s obzirom na naš nastavni plan i program, kako je koncipiran kroz sate razredne zajednice, ali i kroz sadržaje koji proučavaju medije, valjalo uputiti mlade u medijsku pismenost, raditi neke sate vezane za medijski odgoj, upoznati mlade s negativnim ponašanjem, upozoriti ih na posljedice takva ponašanja i učiti ih koja su ponašanja društveno prihvatljiva.

Ante Polić

Uredništvo zadržava pravo cenzure u slučaju govora mržnje ili nepristojnog i neprikladnog govora.

Anketa

Koji medij najčešće pratite?
Studentski radio Live streaming
KLIKNI I
SLUŠAJ
Konekcija nije uspostavljena
Studentska
televizija
(youtube
channel)
Studentski
prilog
večernjeg
lista

Vrijeme u Mostaru

Weather in

  • Pretežno oblačno
  • Temperature: 20°C