Digitalizacija institucija: Uskoro nam neće tražiti ‘još jedan papir’

Po riječima federalnog ministra pravosuđa Vedrana Škobića, najprije će se u FBiH digitalizirati ta razina vlasti, nakon čega će uslijediti proces prema županijama i općinama. Trenutačno se stvaraju zakonske pretpostavke za realizaciju toga posla

Nakon što je nedavno Uprava za neizravno oporezivanje izdala dokument za digitalni potpis ministru prometa i veza BiH Edinu Forti u okviru procesa digitalizacije institucija Bosne i Hercegovine, ubrzan je cijeli proces u Federaciji BiH, a Ministarstvo pravosuđa predvodi taj posao, piše Večernji list BiH.

On bi trebao uskoro biti i dostupan građanima.

– Na tragu našeg europskoga puta koji moramo ostvariti važno pitanje je digitalizacija. Ona je dobrim dijelom potaknuta epidemijom koronavirusa, koja nas je sve primorala da funkcioniramo na taj način. S druge pak strane, poticaj za taj iskorak je i naša europska putanja, odnosno približavanje Europskoj uniji, što nema alternativu. U Federaciji BiH 2002. godine usvojena je izmjena Zakona o upravnom postupku, gdje je formiran institut jedinstvenog upravnog mjesta. To znači da će određena stranka koja dođe u neko upravno tijelo sve završavati na tome mjestu.

Tri zakona

To upravno tijelo ne može je slati po papir u sličan odjel te institucije. To upravno tijelo koje rješava stvar morat će prikupiti sve papire koji su mu dostupni kroz upravni postupak i u suradnji svih tih tijela. Ključno je sada to sve povezati, odnosno digitalizirati – rekao je za Večernjak ministra pravosuđa Vedran Škobić. Po njegovim riječima, potrebno je donijeti nekoliko zakona i propisa kako bi se stvorili zakonski uvjeti, najprije za digitalno komuniciranje Vlade, ministarstava, uprava, službi. – Mi smo nedavno usvojili izmjene Zakona o uredskome poslovanju, gdje smo uveli način digitalizacije, i ono što sada mijenjamo je pravilnik o jedinstvenom upravnom mjestu. Ta tri akta zakonski i podzakonski su preduvjeti da se Federacija BiH digitalizira. Za početak imamo namjeru prvo digitalizirati komunikaciju između ministarstava i federalnih tijela. Tako se, recimo, više neće nositi spisi od institucije do institucije, nego će postojati sustav kroz koji će se odvijati komunikacija informacija elektroničkim putem. I to će biti službeno. To praktički znači da ja, ako sam na službenome putu u Strasbourgu, mogu potpisati dokument te se sve može smatrati službeno završenim. Kada to potpišem, moje ministarstvo zna da sam ja to potpisao, jednako kao i ministarstvo na koje se to odnosi. To je početak. Sada nastojimo stvoriti zakonske preduvjete, a s time provjeravamo sustav, servere, kako bismo mogli sve što prije provesti – objašnjava federalni ministar. On navodi kako se u blagodati digitalizacije uvjerio nedavno na primjeru Hrvatske, gdje je sustav e-građani olakšao život ljudima. – Hrvatska je oko 25 godina ispred nas i jedan je od svijetlih primjera, rekao bih, čak i na najvišoj razini u EU. Oni su sve to centralizirali na jednome mjestu. Njihov server se nalazi na prostoru od 70 četvornih metara. Cijela država komunicira preko toga. Mi smo malo drukčije organizirani kao Federacija. Mi najprije moramo digitalizirati federalnu razinu, a zatim to usporedo raditi sa županijama. Bit digitalizacije će ipak biti na županijama i na općinama koje su najbliže građanima. Bilo da su u pitanju građevinske dozvole, odlučivanje po žalbama, posjedovni listovi – kazao je.

Susret sa Sattlerom

Ministar pravosuđa FBiH Vedran Škobić nedavno je o procesu digitalizacije razgovarao i s voditeljem Izaslanstva Europske unije u BiH Johannom Sattlerom. Kako se doznaje, unutar Programa rasta za Balkan, koji je izdvojila Europska unija, dio novca planira se dati BiH upravo za proces digitalizacije javne uprave. Postoje procjene da bi taj posao koštao oko 50 milijuna eura. – Koncept jedinstvenog upravnog mjesta svodi se na sljedeći primjer – ako ja kao građanin dođem vaditi građevinsku dozvolu, ranije mi je trebao podatak iz katastra. No sada vlast ne može slati stranku da donese posjedovni list, nego će grad biti dužan pribaviti ne taj dokument nego podatke iz posjedovnog lista, poput površine, iznosa, k. č. isprave. Taj službenik treba vjerovati svome tijelu. To je poanta jedinstvenog upravnog mjesta koja se ne razumije. Pa čak je ni struka ne razumije. Radi se o mjestu komunikacije između tijela na načelu povjerenja – objasnio je federalni ministar Škobić.

Post Digitalizacija institucija: Uskoro nam neće tražiti ‘još jedan papir’ je prvi puta viđen na Grude Online.

www.grude-online.info

DRUGI UPRAVO ČITAJU

Možda vas zanima